Terug naar overzicht

Word een aantrekkelijke werkgever voor procesoperators

Lucas Sijbinga

Meer dan 80% van de HR en recruitment professionals erkent dat de reputatie en uitstraling van de organisatie een enorme impact heeft op hun vermogen om talent aan te trekken en aan te nemen. Tegelijkertijd bekijkt 75% van de werkzoekenden deze reputatie als ze overwegen te solliciteren voor een baan. Als ze al solliciteren. Want de overgrote meerderheid van de procesoperators heeft een baan en slechts 5% is actief aan het zoeken. De uitstraling van jouw organisatie is dus cruciaal in het beslissingsproces van je volgende potentiële medewerker. Hoe zorg je er dan concreet voor dat hij of zij voor jouw bedrijf kiest?

Evalueer de huidige reputatie van je organisatie

Om de uitstraling en reputatie van jouw organisatie goed neer te zetten, dan moet je weten hoe je doelgroep, kandidaten en klanten ernaar kijken. Pas dan kun je hier concrete aanpassingen in doorvoeren, mócht dat nodig zijn. Je kunt ervoor kiezen om een onderzoek onder bestaande stakeholders, werknemers en kandidaten te verspreiden. Op basis van de feedback die je hieruit haalt, kun je concrete verbeterpunten in je strategie aanbrengen of juist goede punten extra uitlichten. Hierdoor versterk je jouw ‘employer brand’, ofwel de uitstraling van jouw organisatie als werkgever. Daarmee kun je namelijk:

  • je recruitment proces versterken;
  • opvallen tussen concurrenten;
  • de band versterken met je huidige én toekomstige werknemers.

Ken je doelgroep

Operators zijn lastig te werven, en om ze te kunnen aantrekken, moet jouw aanbod in de vorm van arbeidsvoorwaarden goed aansluiten op de wensen en behoeften van de doelgroep. Vastigheid en zekerheid zijn belangrijke pijlers voor operators. Zo verwachten ze een goed geregeld pensioen, vergoedingen voor overwerken en reiskosten, een ploegentoeslag en een fijne vakantieregeling. De keuze voor een nieuwe werkgever zal voornamelijk beïnvloed worden door het salaris, de vastigheid van het contract en de werksfeer. Die laatste factor ben je aan het uitdragen en versterken met jouw employer brand.

Download nu onze whitepaper met de belangrijkste doelgroepinsights van Procesoperators, Maintenance Engineers en E&I Technicians. Zo weet jij precies wie ze zijn, wat ze belangrijk vinden in een baan én waarvoor ze zullen switchen van werkgever.

Download whitepaper

“De Millenials zijn de grootste groep op de arbeidsmarkt. Verdiep jezelf dus in deze mensen!”

Werk de waarden en cultuur van jouw organisatie uit

De employer brand maakt deel uit van de zogenoemde employee value proposition (EVP). Oftewel: wat heeft jouw organisatie (toekomstige) operators te bieden? Dit gaat over meer dan alleen een goed salaris of secundaire arbeidsvoorwaarden, maar vooral over de werkcultuur en -ethiek. Employer branding gaat vervolgens over de manier waarop je dit communiceert, de manier waarop er over jouw organisatie wordt gesproken en welk gevoel mensen bij jouw organisatie hebben. Maar waar gaat dit dan concreet over? De volgende onderdelen zijn cruciaal:

  • Unieke missie en visie van je organisatie
  • Normen en waarden die jullie uitdragen
  • Bedrijfscultuur
  • Werkethiek

Hou bij het opstellen of optimaliseren van deze waarden rekening met vergrijzing. Werkgevers hebben momenteel namelijk te maken met vijf verschillende generaties op de werkvloer. Babyboomers werken door de hogere pensioensleeftijd langer door en de jongste generatie, Gen Z (geboren vanaf 2000), gaat ook aan het werk. Hoe zorg je er dus voor dat je voor jonge en oudere operators aantrekkelijk kunt zijn? Door je in alle generaties te verdiepen.

Neem bijvoorbeeld Millenials. Zij domineren vandaag de dag de arbeidsmarkt en maken in 2025 75% van de beroepsbevolking uit. Onderzoek dus waar deze doelgroep warm van wordt en waarmee je deze groep mensen kunt aantrekken. Daarnaast wil je natuurlijk de focus houden op techneuten. Welke normen en waarden vinden zij belangrijk? Hoe werken zij het liefst? Volgens het onderzoeksplatform CIO vinden tech professionals voornamelijk hun technische ontwikkeling, inzicht in hun carriere en de balans tussen werk en privé belangrijke voorwaarden, naast een goed salaris en pensioen.

Communiceer met procesoperators

Het uitdragen van je werkgeversmerk begint van binnenuit en daarbij is een strategische relatie tussen je HR-en Marketingteam cruciaal. De marketing- en communicatieprofessionals zorgen namelijk voor de juiste verspreiding van bedrijfsgerelateerde informatie in de breedste zin. Of het nu om een blog op je website gaat, berichten op social media of een video op YouTube: de waarden waar een organisatie voor staat moet er altijd onderdeel van zijn. De onderdelen die jij en je team moeten gaan opzetten, zijn:

  • Hoe je gaat communiceren: denk aan de why, what and how. Dus, waarom willen jullie die employer brand uitdragen, wat willen jullie precies uitdragen en op welke manier (de tone of voice)?
  • Hoe je de huidige medewerkers aanspreekt en betrekt bij je verhaal.
  • Op welke platformen jullie het gaan delen. Denk aan de werkenbij website, job boards, social media, e-mail, video’s, print, banners en on- en offline evenementen.
  • Hoe je binnen het recruitment proces het employer brand terug laat komen. Je wilt natuurlijk dat je potentiële technische medewerkers een goede indruk van je organisatie krijgen. Het recruitment- en selectieproces is hét moment om kracht te zetten op jullie waarden als werkgever.

Tip: Bij het communiceren naar operators is het enorm van belang dat je communiceert in hun ‘taal’ en op de platformen waar ze te vinden zijn. Kijk dan vooral naar welke platformen ze dagelijks gebruiken, zoals WhatsApp, Facebook en Instagram.

Versterk de aantrekkingskracht

Je hebt de huidige reputatie van jouw organisatie in kaart gebracht, de (vernieuwde) strategie opgesteld en de communicatie hiervan op een rijtje gezet. Als deze geoliede machine eenmaal loopt, wil je de aantrekkingskracht die je hebt natuurlijk blijven versterken. Een paar voorbeelden om dit te doen:

  • Focus op de mensen achter de organisatie. Vertel en verspreid het verhaal van je medewerkers. Je wilt laten zien hoe procesoperators het vinden om voor jouw organisatie te werken. Hoe vertel je dit beter dan het aan je medewerkers over te laten?
  • Waardeer feedback. Mensen vinden het fijn om gehoord te worden. Vraag dus actief om feedback van je stakeholders, werknemers en kandidaten. Wat vinden ze tof aan werken voor jouw organisatie? Wanneer zouden ze nóg blijer zijn om 's ochtends op de fiets of in de auto te stappen? Je werknemers zijn de beste ambassadeurs die je kunt hebben! Hoe meer ze zich gewaardeerd en gehoord voelen, hoe sterker hun positieve gevoel ten opzichte van jouw bedrijf wordt.
  • Zorg voor een goede zoekstrategie. Wanneer je technisch personeel zoals operators wilt aantrekken, moet je een duidelijk plan hebben hoe je dit wilt aanpakken. Operators zijn namelijk geen makkelijke doelgroep om te werven. Een vacature online zetten en wachten tot sollicitaties binnendruppelen is daarom niet genoeg om jouw vacature in te vullen. Benieuwd hoe wij jou hierin kunnen ondersteunen? Neem dan hier een kijkje voor meer informatie of neem gelijk contact met ons op.
  • Leg de meerwaarde op het bieden van interne opleidingsmogelijkheden. Met Wiertz Academy heb je een opleidingspartner die je organisatie ondersteunt in het aantrekken en opleiden van nieuw talent.

Laatste blogposts

  • Te weinig instroom technisch personeel? 4 oplossingen

    Te weinig instroom technisch personeel? 4 oplossingen

    02-02-2023 | Lucas Sijbinga

    Veel bedrijven in de techniek en de industrie hebben een schreeuwend tekort aan gekwalificeerd technisch personeel. De bedrijven draaien als organisatie goed, maar lopen tegen het gebrek aan instroom van nieuw technisch personeel aan. Dit zorgt voor extra werkdruk op huidige medewerkers en zet tevens productieprocessen onder druk. Zonde, want de volledige potentie wordt hierdoor onvoldoende benut. Hoe kunnen organisaties de instroom van nieuw technisch personeel stimuleren? 4 kant-en-klare oplossingen.

  • Procesoperator in de top bestbetaalde MBO-banen van Nederland

    Procesoperator in de top bestbetaalde MBO-banen van Nederland

    08-02-2023 | Lucas Sijbinga

    De keuzegids mbo 2022 is weer verschenen en wat blijkt? Banen in de procestechniek zijn de bestbetaalde MBO-banen van Nederland. Een Procesoperator verdient namelijk tussen de 1800 en 3900 euro bruto per maand. Let op: dat is nog exclusief toeslagen!

  • Word een aantrekkelijke werkgever voor procesoperators

    Word een aantrekkelijke werkgever voor procesoperators

    29-12-2022 | Lucas Sijbinga

    Meer dan 80% van de HR en recruitment professionals erkent dat de reputatie en uitstraling van de organisatie een enorme impact heeft op hun vermogen om talent aan te trekken en aan te nemen. Tegelijkertijd bekijkt 75% van de werkzoekenden deze reputatie als ze overwegen te solliciteren voor een baan. Als ze al solliciteren. Want de overgrote meerderheid van de procesoperators heeft een baan en slechts 5% is actief aan het zoeken. De uitstraling van jouw organisatie is dus cruciaal in het beslissingsproces van je volgende potentiële medewerker. Hoe zorg je er dan concreet voor dat hij of zij voor jouw bedrijf kiest?

  • Welke baan in de maintenance wacht er op jou?

    Welke baan in de maintenance wacht er op jou?

    16-08-2023 | Lucas Sijbinga

    De wereld heeft een enorme batch fris techniektalent nodig. Als je dus op zoek bent naar een nieuwe uitdaging in je carrière, dan kan een maintenance baan wel eens de perfecte optie zijn. Hoe zo’n baan er precies uit kan zien? Dat vertellen we je hier.

  • Voeg deze 4 manieren toe aan je zoekstrategie en werf de juiste technici

    Voeg deze 4 manieren toe aan je zoekstrategie en werf de juiste technici

    11-12-2022 | Lucas Sijbinga

    De krapte op de arbeidsmarkt is overal voelbaar. Maar het tekort aan technische werknemers is misschien wel het grootst van allemaal. Hoe zorg je er als bedrijf voor dat technici voor jouw bedrijf kiezen? In deze tijd vraagt werving voor technische functies om een vernieuwde en frisse aanpak. Hoe kun je je zoekstrategie zo inzetten dat je technisch personeel vindt én aantrekt? Voeg de 4 manieren uit deze blog aan je zoekstrategie toe!

  • Het nieuwe leren: meer skills, maar niet terug naar school

    Het nieuwe leren: meer skills, maar niet terug naar school

    16-08-2023 | Lucas Sijbinga

    Ben je iemand die altijd wil blijven groeien en nieuwe skills wil ontwikkelen? Maar zie je het niet zitten om weer terug de schoolbanken in te duiken voor een volledige opleiding? Begrijpelijk! Het leven is druk en veeleisend, en we hebben niet altijd de tijd en energie om ons volledig te wijden aan langdurige studieprogramma's. Maar wat als we je vertellen dat er een manier is om jezelf doelgericht bij te scholen, zonder al die extra ballast? Een manier waarop je gericht je kennis en vaardigheden kunt aanscherpen en tegelijkertijd de praktijkervaring opdoet die essentieel is voor succes.

  • Met iedere opleiding stijgt je marktwaarde: hoeveel wil jij waard worden?

    Met iedere opleiding stijgt je marktwaarde: hoeveel wil jij waard worden?

    09-02-2023 | Lucas Sijbinga

    De wet van schaarste houdt in dat hoe minder er ergens van is, hoe waardevoller dat wordt.  Neem een restaurant: als de tafels daar lang van tevoren volgeboekt zijn, kan de eigenaar hogere prijzen vragen. Een ander voorbeeld zijn gelimiteerde edities van dure sneakers.   Er worden er maar weinig uitgebracht en door die exclusiviteit kunnen fabrikanten de hoofdprijs vragen. Een object waarvan er maar 1 ter wereld is, is natuurlijk het waardevolste. Schilderijen als De Nachtwacht of de Mona Lisa bijvoorbeeld. Die zijn letterlijk onbetaalbaar.

  • Zo ziet de loopbaan van een onderhoudsmonteur in de maintenance eruit

    Zo ziet de loopbaan van een onderhoudsmonteur in de maintenance eruit

    16-08-2023 | Lucas Sijbinga

    Werken als onderhoudsmonteur in de maintenance biedt een spannende en veelbelovende carrière. Van leerling tot leidinggevende, er zijn talloze groeimogelijkheden en uitdagingen in deze boeiende vakrichting. Op welk niveau je instroomt is afhankelijk van jouw kennis en ervaring, diploma’s en certificaten: alles is mogelijk!