Terug naar overzicht

H.Essers | Schaars personeel werven

Wanneer je teamleider de organisatie verlaat komt er niet alleen druk te liggen op het draaiende houden van processen, maar ook op het vinden van de juiste vervanger.

De werving van een specialistische professional in de logistiek

Hoe trek je in een krappe arbeidsmarkt een schaars logistiek professional aan? Iemand die niet alleen expert is op het gebied van douanezaken, maar ook over leidinggevende kwaliteiten beschikt? Hoe zorg je ervoor dat je geschikte kandidaten vindt en aantrekt voor de vacature? H.Essers schakelde onze hulp in bij hun zoektocht naar een nieuwe Teamleader Customs.

wie zoeken we?

Hoe het begon

We begonnen de zoekstrategie zoals altijd met het uitwerken van een gedetailleerde doelgroepanalyse. Daarin wordt duidelijk wie we precies zoeken, waar ze te vinden zijn en hoe we ze het beste kunnen bereiken. Na het in kaart brengen van de doelgroep stelden we een plan van aanpak op; geheel in lijn met de schaarse doelgroep en hun behoeften. De oplossing voor H.Essers krijgt vorm.

Doelgroepgrootte

Minder dan 250 mensen

Wervingshaalbaarheid

Zeer moeilijk (4:1)

Sourcingdruk

48% wordt minimaal 1x per kwartaal benaderd

Actief werkzoekend

15% van deze doelgroep is actief opzoek naar nieuw werk

Onze visie

Om de juiste kandidaat te vinden moesten we onze wervingsaanpak volledig afstemmen op de schaarse doelgroep en in lijn brengen met hun wensen en behoeften.

De uitdagingen van deze leidinggevende logistieke positie moesten in de wervingsboodschap duidelijk naar voren komen. Om die boodschap te verspreiden hanteerden we een multichannel wervingsstrategie. Zo komt de doelgroep via verschillende kanalen en in verschillende vormen in aanraking met de vacature. Je vergroot de naamsbekendheid en de kans op een sollicitatie. Daarnaast helpt een multichannel strategie als je niet alleen actief, maar ook latent werkzoekenden wilt bereiken.

“Met Wiertz Technical Solutions hebben we een professionele dedicated partner, die ons helpt om de juiste professionals aan te trekken.”

Martin van Kaam

Operations Manager

Zo behaalden wij succes

  • 01

    Behoefte in kaart brengen

    Wat is de wervingsuitdaging van H.Essers? We maken een doelgericht plan van aanpak.

  • 02

    Profiel van ideale kandidaat opstellen

    We schetsen een gedetailleerd profiel van de ideale kandidaat voor de functie bij H.Essers.

  • 03

    Aanbod samenstellen

    We adviseren H.Essers over het aanbod, zodat deze goed aansluit bij de behoeften van de doelgroep.

  • 04

    Wervingsstrategie bepalen

    Hoe gaan we de doelgroep bereiken? Met welke boodschap en via welke kanalen?

  • 05

    Wervingscampagne en headhunting

    Op basis van de strategie voeren we de wervingscampagne uit in combinatie met headhunting.

  • 06

    Selectieprocedure uitvoeren

    Het voorselecteren van de kandidaten en het voeren van de eerste gesprekken namen we over van H.Essers.

Aan het begin van het wervingstraject stellen we samen met de klant altijd een 'definitie van succes' op. Voor H.Essers hield dit in dat we 3 geschikte kandidaten zouden voorstellen. Binnen 3 maanden moest de nieuwe Teamleader Customs getekend hebben.

Het profiel van de ideale kandidaat en het wervingsaanbod waren de basis voor de wervings- en campagnestrategie. Deze strategie voerden we uit op verschillende platformen: LinkedIn, Facebook, Indeed en een specialistisch vakblad. Naast de multichannel strategie, hebben we een headhunting zoekstrategie ontwikkeld om potentiële kandidaten persoonlijk te benaderen. We hielpen H.Essers vervolgens ook met het voorselecteren van de kandidaten. We voerden de eerste gesprekken en stelden uiteindelijk de 3 beste kandidaten voor. Daarna nam H.Essers het vervolg van de selectieprocedure over. Zij deden uiteindelijk een aanbod aan 1 van de voorgestelde kandidaten. 

doel bereikt?

Resultaten

De wervingscampagnes hebben 6 weken gedraaid. Uiteindelijk wisten we via headhunting 5 geschikte kandidaten weten te vinden.

1 kandidaat getekend
3 kandidaten voorgesteld
5 kandidaten geïnteresseerd
375 vacatureviews
658 advertentie kliks
80.625 advertentie weergaven
EVM-20230111-0042-L1300671
Download business case

Wil je meer lezen over deze business case van H.Essers? Download hem via de button!