Terug naar overzicht

Zeelandia | Schaars personeel werven

De vergrijzing hangt als een donkere wolk boven de technische branche. En dan gaat je Hoofd Technische dienst ook nog eens met pensioen.

Succesvol binnen 3 maanden een schaars technisch profiel aantrekken

Hoe vind je snel een waardige vervanger? Iemand die niet alleen geschikt is als leidinggevende, maar ook over uitstekende technische vaardigheden beschikt? En als je die persoon weet te vinden, hoe zorg je er dan voor dat ze geïnteresseerd zijn in jouw organisatie? Zeelandia klopte bij ons aan omdat er na het vertrek van de Hoofd Technische dienst en door het herpositioneren van de technische afdeling een rol vrijkwam voor een Teamleader Maintenance.

wie zoeken we?

Hoe het begon

Onze zoekstrategie begonnen we met het uitwerken van een gedetailleerde doelgroepenanalyse. Wie zoeken we, waar wonen en werken ze en hoe kunnen we ze bereiken? Nadat we dit in kaart hadden gebracht, konden we een plan van aanpak maken met onze oplossing. Zo werd onze dienstverlening voor Zeelandia tastbaar en transparant. 

Doelgroepgrootte

Minder dan 250 mensen

Wervingshaalbaarheid

Extreem moeilijk (18 : 1)

Sourcingdruk

21% wordt 1x per kwartaal benaderd

Onze visie

De zoektocht naar de speld in de hooiberg ging van start. Maar waar begin je? In deze schaarse arbeidsmarkt was het van cruciaal belang om een multichannel wervingsstrategie te hanteren.

Hiermee konden we de doelgroep op verschillende manieren en platforms in aanraking laten komen met de vacature van Teamleader Maintenance. Je moet nooit op één paard wedden, dus we zorgden voor een mix van een aantal online kanalen waarop de vacature gepubliceerd werd. Hiermee trokken we latent geïnteresseerde kandidaten aan en tegelijkertijd headhunten we naar de juiste kandidaten met de juiste kennis, ervaring en competenties. Zo ontwikkelden we een zoekstrategie op maat en konden we potentiële kandidaten bereiken en persoonlijk benaderen.

“De expertise van Wiertz Technical Solutions en het maatwerk dat zij bieden met hun wervingsaanpak is de reden dat we al ruim 3 jaar tevreden samenwerken.”

Jantine Stans

HR-Adviseur Zeelandia

Zo behaalden wij succes

  • 01

    Behoefte in kaart brengen

    Naar wie is Zeelandia op zoek? Welke competenties en vaardigheden zijn belangrijk?

  • 02

    Profiel van ideale kandidaat opstellen

    We schetsen een gedetailleerd profiel van de ideale kandidaat voor de functie bij Zeelandia.

  • 03

    Aanbod samenstellen

    We adviseren Zeelandia over het aanbod, zodat deze goed aansluit op de behoeften van hun doelgroep.

  • 04

    Wervingsstrategie bepalen

    We stellen een wervingsaanpak en -strategie op, op basis van het aanbod en de doelgroep.

  • 05

    Wervingscampagne en headhunting

    We voeren de werving uit door middel van campagnes en headhunting.

  • 06

    Selectieprocedure uitvoeren

    We nemen het voorselecteren en het voeren van de eerste gesprekken over van Zeelandia

Onze aanpak zou succesvol zijn op het moment dat we voor deze vacature minimaal 3 kandidaten konden voorstellen aan Zeelandia. Natuurlijk alleen als ze voldeden aan het opgestelde functieprofiel en matchten met de eisen en waarden van de organisatie. Binnen 3 maanden na start van deze opdracht moest er een nieuwe Teamleader Maintenance zijn aantrokken.

Nadat we de ideale kandidaat in kaart hadden gebracht, konden we onze campagnestrategie gaan bepalen. De inhoud van de campagne werd afgestemd op de uitdaging waarmee de nieuwe Teamleader Maintenance te maken zou krijgen: het creëren van samenhang en de samenwerking binnen het team bevorderen. Daarnaast hielpen we Zeelandia ook met de voorselectie en voerden we de eerste gesprekken. De vijf beste kandidaten werden uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek. Daaruit werden de beste drie geselecteerd en die kandidaten stelden we voor aan Zeelandia. Doordat wij de eerste selectiefase overnamen, hoefde Zeelandia geen tijd te investeren in kandidaten die niet geschikt voor de functie waren. Dat scheelt tijd én geld.

 

doel bereikt?

Resultaten

Het doel was om minimaal 5 kandidaten uit te nodigen voor het eerste gesprek waaruit we de 3 beste konden voorstellen aan Zeelandia.

1 kandidaat getekend
3 kandidaten voorgesteld
19 kandidaten geïnteresseerd
390 vacatureviews
548 advertentie kliks
109.800 advertentie weergaven
EVM-20230111-0042-L1300671
Download business case

Wil je meer lezen over deze business case van Zeelandia? Download hem via de button!