Terug naar overzicht

Te weinig instroom technisch personeel? 4 oplossingen

Lucas Sijbinga

Veel bedrijven in de techniek en de industrie hebben een schreeuwend tekort aan gekwalificeerd technisch personeel. De bedrijven draaien als organisatie goed, maar lopen tegen het gebrek aan instroom van nieuw technisch personeel aan. Dit zorgt voor extra werkdruk op huidige medewerkers en zet tevens productieprocessen onder druk. Zonde, want de volledige potentie wordt hierdoor onvoldoende benut. Hoe kunnen organisaties de instroom van nieuw technisch personeel stimuleren? 4 kant-en-klare oplossingen.

Netwerken, netwerken en netwerken

Hoe kunnen we de nieuwe generatie enthousiast maken voor een toekomst in de techniek? Dat is een vraag die organisaties zichzelf moeten gaan stellen. De industrie is namelijk niet erg in trek onder jonge generaties en juist daar moet die instroom vandaan komen. De eerste oplossing is dan ook het imago van de industrie te verbeteren en contacten te leggen met de doelgroep. Organisaties kunnen bijvoorbeeld partner worden van een opleidingsinstantie en gastlessen verzorgen of stageplekken openstellen. Daarnaast kunnen ze (online) netwerkevenementen organiseren waar de nieuwe generatie meer te weten komt over de sector, de bedrijfscultuur en de vele voordelen van een toekomst bij het bedrijf.  

Het is hierbij ook aan te raden om te kijken of het aanbod beter aangesloten kan worden bij de wensen en behoeften van de nieuwe doelgroep. Hiervoor kun je onder andere het doelgroependashboard gebruiken, die je meer inzicht geeft in je specifieke doelgroep.

Whitepaper: Download onze whitepaper met doelgroepinsights

“Wie kunnen beter inschatten of iemand bij het bedrijf en de functie past dan je eigen collega’s?”

Gerichte wervingscampagnes

Val op bij je potentiële kandidaten met gerichte wervingscampagnes! Eén van de beste manieren om latent werkzoekenden warm te maken voor een carrière in de technische sector bij jouw bedrijf. Campagnes zijn ook een uitstekende manier om je netwerk uit te breiden en de doelgroep warm te maken voor netwerkevenementen, zoals een open dag of een banenmarkt. Bedenk dat je wervingscampagnes over verschillende fasen van de candidate journey kan inzetten: 

  • In de awareness fase wil je als werkgever interesse opwekken bij je potentiële nieuwe werknemers. Zowel actief als passieve kandidaten kun je met je wervingscampagne aanspreken door het op verschillende platformen te draaien (jobboards, Google of social media). Laat bijvoorbeeld zien welke voordelen jouw organisatie biedt, of hoe bijzonder de uitdagende werkzaamheden zijn waar je medewerkers mee bezig zijn.  
  • In de consideration/sollicitatie fase kun je specifieke vacatures onder de aandacht brengen bij een specifieke doelgroep. Je kunt hier potentiële kandidaten verleiden om te solliciteren met een waanzinnig aanbod. 

Employee referral programma's opzetten

Employee referrals zijn een geweldige manier om het netwerk van je huidige medewerkers in te zetten. Wie kunnen beter inschatten of iemand bij het bedrijf en de functie past dan je eigen collega’s? Kandidaten die zij aandragen kunnen je collega’s bij plaatsing een fijne bonus opleveren. Jij blij en je collega’s blij, wat de medewerkerstevredenheid weer een boost geeft. Je kunt de referral programma’s op jouw eigen manier insteken en gebruiken in je recruitmentproces, maar gebruik deze nooit als enige sourcingmethode, omdat je nooit goed kunt inschatten hoeveel je eruit haalt. Zie het als een toevoeging, een versterking. 

Technische opleidingen vernieuwen

Hoe kunnen we de nieuwe generatie nog enthousiaster krijgen voor een carrière in detechniek? Door innovatieve opleidingen aan te bieden! Door interne opleidingstrajecten aan te bieden spreek je een nieuwe doelgroep aan. Een doelgroep die bereid is om de (over)stap te maken en nieuwe competenties te leren. Om generatie Z en Y aan te spreken moet je ze het volgende bieden: 

  • Leer ze om met de nieuwste technieken te werken. 
  • Bied een modern leertraject aan, in combinatie met bijvoorbeeld e-learning en VR. 
  • Bouw vertrouwen op door ze baangarantie te bieden en zelfs tijdens hun leertraject te betalen. 
  • Zorg voor een versneld traject zodat de theorie snel opgevolgd kan worden met de praktijk; handen uit de mouwen! 
  • Begeleid ze en bied de juiste ondersteuning.
Hét innovatieve opleidingstraject voor procesoperators

Niet iedere organisatie heeft de middelen om een eigen opleidingstraject te implementeren, maar wil wel investeren in de nieuwe lichting tech professionals. Voor organisaties die op zoek zijn naar procesoperators is Wiertz Academy in het leven geroepen. Met Wiertz Academy heb je een partner die de werving en selectie van nieuwekandidaten op zich neemt en ze samen opleidt en begeleid tot gekwalificeerde procesoperators. Wil je meer weten over Wiertz Academy en hoe het jouw organisatie in de schaarste kan ondersteunen?

Download whitepaper

Laatste blogposts

  • Te weinig instroom technisch personeel? 4 oplossingen

    Te weinig instroom technisch personeel? 4 oplossingen

    02-02-2023 | Lucas Sijbinga

    Veel bedrijven in de techniek en de industrie hebben een schreeuwend tekort aan gekwalificeerd technisch personeel. De bedrijven draaien als organisatie goed, maar lopen tegen het gebrek aan instroom van nieuw technisch personeel aan. Dit zorgt voor extra werkdruk op huidige medewerkers en zet tevens productieprocessen onder druk. Zonde, want de volledige potentie wordt hierdoor onvoldoende benut. Hoe kunnen organisaties de instroom van nieuw technisch personeel stimuleren? 4 kant-en-klare oplossingen.

  • Procesoperator in de top bestbetaalde MBO-banen van Nederland

    Procesoperator in de top bestbetaalde MBO-banen van Nederland

    08-02-2023 | Lucas Sijbinga

    De keuzegids mbo 2022 is weer verschenen en wat blijkt? Banen in de procestechniek zijn de bestbetaalde MBO-banen van Nederland. Een Procesoperator verdient namelijk tussen de 1800 en 3900 euro bruto per maand. Let op: dat is nog exclusief toeslagen!

  • Word een aantrekkelijke werkgever voor procesoperators

    Word een aantrekkelijke werkgever voor procesoperators

    29-12-2022 | Lucas Sijbinga

    Meer dan 80% van de HR en recruitment professionals erkent dat de reputatie en uitstraling van de organisatie een enorme impact heeft op hun vermogen om talent aan te trekken en aan te nemen. Tegelijkertijd bekijkt 75% van de werkzoekenden deze reputatie als ze overwegen te solliciteren voor een baan. Als ze al solliciteren. Want de overgrote meerderheid van de procesoperators heeft een baan en slechts 5% is actief aan het zoeken. De uitstraling van jouw organisatie is dus cruciaal in het beslissingsproces van je volgende potentiële medewerker. Hoe zorg je er dan concreet voor dat hij of zij voor jouw bedrijf kiest?

  • Welke baan in de maintenance wacht er op jou?

    Welke baan in de maintenance wacht er op jou?

    16-08-2023 | Lucas Sijbinga

    De wereld heeft een enorme batch fris techniektalent nodig. Als je dus op zoek bent naar een nieuwe uitdaging in je carrière, dan kan een maintenance baan wel eens de perfecte optie zijn. Hoe zo’n baan er precies uit kan zien? Dat vertellen we je hier.

  • Voeg deze 4 manieren toe aan je zoekstrategie en werf de juiste technici

    Voeg deze 4 manieren toe aan je zoekstrategie en werf de juiste technici

    11-12-2022 | Lucas Sijbinga

    De krapte op de arbeidsmarkt is overal voelbaar. Maar het tekort aan technische werknemers is misschien wel het grootst van allemaal. Hoe zorg je er als bedrijf voor dat technici voor jouw bedrijf kiezen? In deze tijd vraagt werving voor technische functies om een vernieuwde en frisse aanpak. Hoe kun je je zoekstrategie zo inzetten dat je technisch personeel vindt én aantrekt? Voeg de 4 manieren uit deze blog aan je zoekstrategie toe!

  • Het nieuwe leren: meer skills, maar niet terug naar school

    Het nieuwe leren: meer skills, maar niet terug naar school

    16-08-2023 | Lucas Sijbinga

    Ben je iemand die altijd wil blijven groeien en nieuwe skills wil ontwikkelen? Maar zie je het niet zitten om weer terug de schoolbanken in te duiken voor een volledige opleiding? Begrijpelijk! Het leven is druk en veeleisend, en we hebben niet altijd de tijd en energie om ons volledig te wijden aan langdurige studieprogramma's. Maar wat als we je vertellen dat er een manier is om jezelf doelgericht bij te scholen, zonder al die extra ballast? Een manier waarop je gericht je kennis en vaardigheden kunt aanscherpen en tegelijkertijd de praktijkervaring opdoet die essentieel is voor succes.

  • Met iedere opleiding stijgt je marktwaarde: hoeveel wil jij waard worden?

    Met iedere opleiding stijgt je marktwaarde: hoeveel wil jij waard worden?

    09-02-2023 | Lucas Sijbinga

    De wet van schaarste houdt in dat hoe minder er ergens van is, hoe waardevoller dat wordt.  Neem een restaurant: als de tafels daar lang van tevoren volgeboekt zijn, kan de eigenaar hogere prijzen vragen. Een ander voorbeeld zijn gelimiteerde edities van dure sneakers.   Er worden er maar weinig uitgebracht en door die exclusiviteit kunnen fabrikanten de hoofdprijs vragen. Een object waarvan er maar 1 ter wereld is, is natuurlijk het waardevolste. Schilderijen als De Nachtwacht of de Mona Lisa bijvoorbeeld. Die zijn letterlijk onbetaalbaar.

  • Zo ziet de loopbaan van een onderhoudsmonteur in de maintenance eruit

    Zo ziet de loopbaan van een onderhoudsmonteur in de maintenance eruit

    16-08-2023 | Lucas Sijbinga

    Werken als onderhoudsmonteur in de maintenance biedt een spannende en veelbelovende carrière. Van leerling tot leidinggevende, er zijn talloze groeimogelijkheden en uitdagingen in deze boeiende vakrichting. Op welk niveau je instroomt is afhankelijk van jouw kennis en ervaring, diploma’s en certificaten: alles is mogelijk!